Külföldiek ingatlanszerzése Magyarországon

Külföldi jogi vagy külföldi természetes személy, a mező- és erdőgazdasági földnek nem minősülő ingatlan tulajdonjogát az ingatlan fekvése szerint illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivatal engedélyével szerezheti meg.

Nem szükséges kormányhivatali engedély az alábbi esetekben:
  • az Európai Unió tagállamainak állampolgárainak, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezeteinek;
  • Norvégia, Liechtenstein, Izland állampolgárai, jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezetei részére;
  • Svájc állampolgárai részére;
  • kettős állampolgároknak, ha az egyik állampolgárságuk a magyar vagy tagállami, valamint a külföldön élő magyar állampolgárok ingatlanszerzése esetén;
  • öröklés esetén;
  • a menekült és oltalmazott jogállású személyek ingatlanszerzése esetén.
A fent felsoroltakon kívüli valamennyi esetben, külföldi természetes és jogi személy mező- és erdőgazdasági földnek nem minősülő ingatlan tulajdonjogát, kizárólag kormányhivatali engedéllyel szerezheti meg.
Az engedélyezéshez szükséges iratok:
  • kérelem (magyar nyelven kitöltött formanyomtatvány), melyet az ingatlan fekvése szerint illetékes kormányhivatalhoz kell benyújtani. A jogi képviselő által benyújtott kérelmet e-papíron keresztül kell benyújtani. Amennyiben a kérelmező jogi képviselő nélkül jár el – budapesti ingatlan vásárlása esetén – a kérelmet Budapest Főváros Kormányhivatala Hatósági és Oktatási Főosztály Hatósági Osztályához kell küldeni vagy személyesen benyújtani;
  • igazgatási szolgáltatási díj, amelynek összege – ingatlanonként – 50 000 forint. Azon külföldi természetes személy, aki a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező, illetve letelepedett jogállású személy, és a magyar állampolgárság megszerzését kezdeményezte, lakástulajdonának megszerzéséhez szükséges engedély iránti eljárásért 10 000 forint igazgatási szolgáltatási díjat köteles megfizetni;
  • útlevél vagy személyazonosításra alkalmas igazolvány jogi képviselő vagy közjegyző által hitelesített másolata / fióktelep vagy kereskedelmi képviselet 21 napnál nem régebbi hiteles, vagy közjegyző által hitelesített cégkivonata;
  • ingatlanszerzésre irányuló előszerződés, szerződés vagy olyan nyilatkozat, amely alapján az ingatlan tulajdonjoga átruházásának szándéka megállapítható (eredeti vagy közjegyző által hitelesített példányban);
  • 21 napnál nem régebbi hiteles/e-hiteles tulajdoni lap;
  • meghatalmazás, amennyiben a kérelmező nem személyesen jár el;
  • erkölcsi bizonyítvány. A büntetlen előélet igazolását a kérelmező külön kérésére a fővárosi és vármegyei kormányhivatal szerezi be az eljárás során.
Az engedélyezéshez szükséges további iratok:
  • kiskorú kérelmező esetén születési anyakönyvi kivonat OFFI által fordított példánya abban az esetben, ha a kiskorú nem rendelkezik érvényes, fényképes igazolvánnyal;
  • amennyiben az eladó vagy a vevő nem személyesen járt el a szerződés megkötésekor, a meghatalmazás egy eredeti vagy közjegyzővel hitelesített másolati példánya;
  • kiskorú eladó esetén gyámhatósági hozzájárulás;
  • amennyiben a kérelmező az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló törvény szerinti egyéni vállalkozó vagy egyéni cég tagja, és – a kérelemben foglalt nyilatkozata szerint – Magyarországon gazdasági tevékenységet kíván folytatni, amely tevékenység folytatásához a megszerezni kívánt ingatlan szükséges, csatolnia kell kérelméhez az egyéni vállalkozói tevékenység folytatását tanúsító közokiratot, egyéni cég esetén 21 napnál nem régebbi hiteles vagy közjegyző által hitelesített cégkivonatot;
  • amennyiben a kérelmező külföldi természetes személy Magyarországon folyamatosan legalább 5 éve bejelentett lakóhellyel, tartózkodási hellyel vagy szálláshellyel rendelkezik, és ez idő alatt összesen legalább 3 évig foglalkoztatási jogviszonyban állt, az állami adóhatóság által kiadott foglalkoztatási jogviszony igazolást is mellékelni kell.
Az engedélyeztetési eljárás menete:

Az ügyintézési határidő a külföldiek ingatlanszerzése iránti eljárásban 45 nap.

Az engedélyezési eljárás során a Kormányhivatal megvizsgálja, hogy a kérelemhez csatolandó mellékletek benyújtásra kerültek-e. Amennyiben a beadott kérelem nem tartalmaz minden szükséges iratot, úgy határidő megjelölésével, a mulasztás jogkövetkezményeire történő figyelmeztetés mellett egy ízben hiánypótlásra hív fel.

A Kormányhivatal eljárása során külföldi természetes személy kérelmező esetén megkeresi az illetékes önkormányzatot, az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságot, valamint az Országos Rendőr-főkapitányságot a közérdeksérelem kérdésében.

Külföldiek ingatlanszerzésének engedélyezése során a kormányhivatal az alábbi körülményeket vizsgálja:

  • A külföldi tulajdonszerzése sért-e közérdeket;
  • A külföldi tulajdonszerző nincs-e kitiltva Magyarország területéről;
  • A külföldi tulajdonszerző nem áll-e körözés alatt;
  • A kérelmező Magyarországon gazdasági tevékenységet kíván-e folytatni;
  • A megszerezni kívánt ingatlan szükséges-e gazdasági tevékenységének folytatásához;
  • A kérelmező Magyarországon életvitelszerűen kíván-e lakni.

Jogi személy kérelmező esetén a közérdek sérelme különösen akkor valósul meg, ha a fióktelep vagy kereskedelmi képviselet:

  • adószámát az állami adóhatóság felfüggesztette vagy törölte;
  • a jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvény szerint alkalmazott tevékenység korlátozására vonatkozó intézkedés hatálya alatt áll;
  • felszámolás, kényszertörlés, vagy a Fiókteleptv. szerinti megszüntetési eljárás alatt áll.

Amennyiben az ingatlanszerzés közérdeket vagy önkormányzati érdeket sért, az ingatlanszerzésre vonatkozó kérelmet a hatóság elutasítja. A Kormányhivatal érdemi határozata ellen fellebbezésnek helye nincs, jogszabálysértésre hivatkozással a döntés bírósági felülvizsgálatára van mód.